Benvidos


Belvís

Belvís
Seminario Menor de la Asunción - Santiago

jueves, 5 de mayo de 2011

O CUCO E MOI CUCO (R.G.R.)


Xa se escoita cantar ao cuco no monte de Nosa Señora da Pena do término municipal de Cambre. Descoñezo cando chegou. Os que vivades en vilas ou aldeas sabedes ben cando cuca por primeira vez cada ano. Escoiteino antonte. Supoño que este ano,igual cás andoriñas,adiantaría o regreso motivado polas calores,fora do común, que tivemos no mes pasado. Parece que o mais caloroso desde o 1971.Xa moito leva chovido desde aquel ano.

O cuco é moi malo de albiscar. Por si vos pasa coma min, mireino dúas veces nada mais,poño a fotografía sacada da rede. 

A súa característica principal é o modo que ten de reproducirse. Pon os ovos en niños alleos. Xeralmente nos de aves de menor tamaño. Cando nace,xa é cuco desde que sae do ovo, empeza a remexerse entre os demais polos para rematar guindándoos do niño para quedar solo e sempre o consegue polo seu maior tamaño. Tamén unha foto de como unha especie alimenta a cría de outras.
 
Cando de rapaz o escoitei por primeira vez pareceume un conto como o de que os nenos se mercaban na vila nunhas feiras especiais que cando eu ía nunca se vendía ningún.
Para que saibades como cuca:



Por se,sobre todo os “urbanitas “non se fían do que escribo aí vai ese enlace para saber mais.
 
Cuco - Wikipedia, a enciclopedia libre
 
 
A natureza é unha caixa de sorpresas. O das nais de aluguer,noutras especies,xa ven de vello. Toda esta lería,ademais de por pasar o tempo,ven a conto do que vou facer deste vez: Recoller uns relatos dun estudante de Filosofía e Teoloxía do seminario de Ourense,moi coñecido en Vigo nos ambientes galeguistas por ser libreiro,editor e axente cultural significado. Bieito Ledo Cabido. E da nosa época. Estivo ligado a Galaxia. Ten o selo editorial: “Ir indo Edicións”. Foi o editor,entre outras obras ,do coñecido como DEGU (Dicionario Enciclopédico Galego Universal) Son sesenta manexables tomos que comercializou a Voz de Galicia xunto co diario. Razón pola que está presente en moitos fogares .Pois este home bo e xeneroso para a cultura galega ten un libriño que se chama aconteceres de relatos curtos.
Deixase ler ben. Del están recolleitos eses tres que fan referencia ao seu exame de ingreso polos mesmos anos en que nós o fixemos. El no 1956. E premonitorio,non sei se inventado ou non, do contrato ou compromiso que adquiriu con Galicia e cos galegos e que deixa ,de momento , sobradamente cumprido

FORZA TELÚRICA

Aconteceu, ben o recordo, o día trinta de setembro
de mil novecentos cincuenta e seis, véspera do meu
ingreso no Seminario Menor de Ourense, que preparara
da man das mestras Dona Carmiña e Dona Leonor,
na escola unitaria de Abeleda. Todo o meu saber
proviña da Enciclopedia Álvarez, onde viña algo de
todo. Historia Sagrada, aritmética, xeometría, xeografía,
historia e, sobre todo, gramática. Resumindo,
había que dominar as catro regras, a regra de tres e a
raíz cúbica, os ríos de España, os acontecementos da
historia máis importantes, as regras de acentuación,
ler e escribir correctamente, e pouco máis, perdón, e
moito máis: memorizar de cabo a rabo preguntas e
respostas do catecismo do Padre Astete: “¿Quién es
Dios?Dios es nuestro Padre que está en los cielos, creador
y señor de todas las cosas, que premia a los buenos
y castiga a lo smalos...” Sempre recordarei de carretilla
e cunha certa cantilena a táboa demultiplicar e “El
río Miño nace en Fuente Miña, provincia de Lugo,
pasa por Lugo e Ourense e desemboca... ou:

y en llegando un beodo a su casa, 
y en oyendo a un reloj darlas dos 
dijo con mucha calma,
¡cómo dos veces la una!
 Este reloj anda mal...”

Pois ben, nomes de xuño acudíramos á capital máis
de cincocentos rapaces de toda a provincia. Recordo
que aprobamos cento vinte, entre os que se atopaban
Antón Pulido, Evencio Domínguez, Ramón R. Vázquez,
Antonio Rodríguez Rodríguez, Paco G.
Novoa…Todos eles aínda hoxe amigos de meu.
No mencionado día outonizo, diante da miña casa
de Padroso, á noitiña, a xente sentábase nuns maradoiros
á conversa, circunstancia que eu agardaba cos que
viñan do barrio de Aslaxas a buscar auga á fonte, que
se atopaba a uns douscentos metros. Pola educación
recibida acostumaba a collerlle o porrón, mercado na
feira de Maceda e fabricado en Niñodeaguia, ao señor
Martín, para facilitarlle o pracer de falar na tertulia,
cousa que facía con moito enxeño e utilizaba como
muletiña, “me cago na caralla”.
A miña sorpresa foi cando cheguei á fonte, situada
debaixo duns centenarios carballos, propiedade da
miña familia. Atopeime cunha enorme asemblea que
tiña redactado un documento que dicía:

En Padroso, Xunqueira de Ambía, Ourense, a trinta de
setembro de 1956,

REUNIDOS:

Dunha parte os habitantes deste cacho do mundo que nos
vimos chamando dunha maneira determinada dende hai máis de
mil anos: rula, bubela,merlo,miñoca, ra, toupeira, pega, laverca,
curuxa, ourizo cacheiro, lagartiña, paspallás e carriza.
En adiante denominados os HABITANTES.
Da outra D. Bieito Ledo Cabido, fillo de Francisco e Secundina,
natural deste noso territorio e que ingresa mañá no Seminario de Ourense para estudar latín, grego e outros saberes.
En adiante denominado Bieito.
Ambas as partes con poderes suficientes para outorgarse o
presente documento,

CONSTATAN:

PRIMEIRO:Que os habitantes teñen un nome que levan dende
hai máis de mil anos.

SEGUNDO: Que na Enciclopedia Álvarez, na que tivo que
estudar Bieito, os habitantes chámanse doutra maneira: tórtola,
bobilla,mirlo, lombriz, rana, topo...

Por todo o exposto,

OS HABITANTES ACORDAN como punto único e por unanimidade
transmitirlle a Bieito, responsabilidade que este acepta, toda
a forza telúrica almacenada a través de centos de anos para que
no futuro poida haber unha Enciclopedia onde aparezan os
nosos propios nomes, para engrandecemento e honor de todos
os habitantes da terra.

O que asinan por duplicado aos efectos oportunos no lugar e
data ut supra.

OS HABITANTES                                      BIEITO

Unha copia do documento consérvase gardado no
caixón do chineiro que fixera no ano cincuenta o señor
Adolfo do Viñal, de madeira de castiñeiro, á entrada da
casa petrucial e que ha dar memoria cando dentro de
pouco haxa que lelo novamente, en proba de cumprimento
despois de case medio século. A espera e o
esforzo pagaron a pena.
Os HABITANTES comezaron a preparar por entón
unha festa que duraría no dicir de D. Álvaro Cunqueiro
mil primaveras máis”.

O segundo á unha simpática anécdota dos traballos que se pasaban para escapar da vixilancia aqueles precoces fumadores:

INTELECTUS APRETATUS

Parece ser que a escaleira inventouna un coxo
diante da imposibilidade de subir a unha mazaira para
coller mazás. Isto quere dicir que a necesidade aviva o
enxeño e pola contra a abundancia tende a relaxar as
condutas. É a voz da experiencia. Dito máis claramente,
a pobreza denigra, a riqueza corrompe e a austeridade
purifica, senón que llo pregunten a Isaac
Díaz Pardo.
No Seminario de Ourense, polos anos sesenta, estaba
prohibido fumar, mesmo na comunidade dos filósofos,
con 18, 19 e 20 anos. Xa poden imaxinar que o
non permitido dá máis pracer se está socialmente perseguido,
como era este caso. Os pecadores dispuñan
de habitación individual, pero sen chave na porta, circunstancia
que permitía a revisión por parte da superioridade
que podía comprobar, sen ningunha traba, o
lugar segredo e rebuscado onde se agochaba o tabaco.
Entre a roupa, debaixo do colchón da cama, nalgún
dobre fondo da mesa ou da silla, detrás do espello fixo
do lavabo... Todos estes lugares eran descubertos polo
Prefecto, nome que tiña o cargo do superior
O que nunca puido descubrir por moito que o
intentara, foi o lugar onde o gardaba o Paco G.Nóvoa,
acérrimo fumador, ata que un día, previo compromiso
de que non sería castigado, confesou que tiña os cigarros
nunha orixinal cigarreira. Gardábaos na cana da
vasoira á que lle afundía os nós e lle colocaba logo un
tapón. A vasoira descansaba sempre, inxenua, debaixo
da cama. Intelectus apretatus discurret que rabeat.


A terceira é un exemplo de actos inocentes de diversión naquelas ambientes cerrados propios dos internados e que eran comúns en todos os seminarios da época.

AS CHANZAS

Nos internados, a convivencia resulta aburrida e
monótona. Se compartir a vida entre dous xa resulta
complicado, como será entre moitos! Pasar días e
meses as vintecatro horas baixo un mesmo teito, como
lle ocorre aos soldados, ás monxas, aos frades, ou aos
estudantes, non é nada levadeiro. Hai tempo abondo
para imaxinar as cousas máis raras e orixinais.
Nos cuarteis, polo que contan e trascende fóra, ás
veces o que existe é abuso de poder. As novatadas
sófrenas os inexpertos, os que sucumben baixo o mal
gusto dos veteranos.
Contarei dúas experiencias, das moitas que teño da
miña estadía no Seminario de Ourense. Unha aconteceu
cando cursabamos segundo ano de Teoloxía, con
vintedous tacos ao lombo. Como non resulta difícil
adiviñar, a comida era alí pouco apetitosa e nada variada:
sopas e caldos lavados, patacas secas con escaso
compango, lentellas viúvas, fabas negras con areas e
bichos... Para variar, un tal Moncho, o Pulido e mais eu
decidimos montar garda e control sobre os pichóns
das pombas que criaban nas torretas. Non eramos os
únicos. Cando contabamos que os animais xa estaban
na plenitude, decidimos subtraelos. Metémolos nunha
caixa de cartón que levamos a unha das habitacións
desocupadas, alá pola parte do Auditorio. Un xoves,
cando saiamos de paseo pola tarde, á altura da tenda do
Mazaira,mercamos aceite, pementos morróns, guisantes,
aceitunas, e non sei cantas cousas máis dispostos a
celebrar a cuchipanda. Pero ningún dos tres era experto
no sacrificio e no desplume. Tampouco na cociña,
polo que todo foi a base de improvisación. Para iso
funcionamos cun “inferniño” eléctrico e unha lata
grande de sardiñas como freidora. A pesar do tempo e
dos aderezos que lle fomos engadindo, os pobres animais
quedaron durísimos, pero aínda así demos cabo
deles. Claro que despois, durante a cea no refectorio,
non probamos bocado e tivemos que pedir tres macelas.
Menos mal que non estabamos xuntos e non se
notou nada.
A outra foi cando o Abel, un compañeiro amable
que gastaba humor e facía de sancristán, decidiu dispor
do viño da misa para obsequiarse a media tarde cun
ponche, para o que utilizou os ovos que lle traían os
seus pais cada quince días. Daquela, tomar un ovo batido
con viño de misa e azucre era algo moi estimado
porque alimentaba e daba enerxía. Pois ben, un domingo
pola tarde, cando todos marcharan de paseo, o Sierra,
que facía de enfermeiro, o Paco Nóvoa, o Pulido e
mais eu, decidimos ir á habitación do Abel para baleirarlle
todos os ovos empregando un alfinete para
facerlle dous buratiños en lados opostos e logo soprarlle
para baleiralo. Despois, cunha candea, tapámoslle
cunha gota de cera un buratiño, e cunha xeringa inxectámoslle
auga conmoito azafrán e taponamos o outro
.Cando regresaron do paseo contámoslle todo ao
Máximo e pedímoslle que ao subir da merenda fora
pola habitación do Abel para que o convidara a un
ponche. Ao día seguinte alguén fixo unha poesía que, a
modo de periódico improvisado, nos alegraba aqueles
monótonos e longos tempos; titulábase: “O Abel ten
os ovos chocos”.


Como vedes fixen honor ao título e comporteime como o cuco. Deixei os ovos literarios nun niño que non me pertence ou ao revés. Que mais da. Sei que Bieito non me vai demandar por iso. A culpa é da natureza que non para de sorprendernos.

Un saúdo para todos. Aproveitarse e gozar da primavera. Deica a próxima.Rafael

No hay comentarios:

Publicar un comentario