ARMENTEIRA 3
Para entrar no recinto do mosteiro pasaremos baixo un arco cun baixorrelevo que representa a san Ero engaiolado polo canto do paxariño durante 300 anos.
Noutros lugares do mundo reclaman o milagre para si e para algún mito local.
A igrexa é obra de Petrus Froya.
No baldaquino do retablo principal da igrexa está a imaxe da Virxe das Cabezas.
O conxunto do mosteiro empezouse a restaurar no 1963, por Amigos de Armenteira.
No 1989 chegaron as primeiras monxas, cistercienses.
Patrimonio Artístico Nacional e a Xunta continuaron a restauración a partir de 1990.
Se alguén quere quedarse, por se se repite a mostra dos leceres do paraíso… ten hospedaría con 13 habitacións. Que avise na casa que vai faltar 300 anos.
DETALLES DA ARQUITECTURA
1. Interior da igrexa
Nave central
· Bóveda de canón apuntado.
· Arcos faixóns apuntados e dobrados, que se apoian en piastras adosadas ao núcleo central do piar, cruciforme.
· Arcos formeiros que separan a nave central das laterais: arcos tamén apuntados e dobrados.
· Máis alta e ancha cás naves laterais.
Naves laterais
· Bóvedas de aresta.
· Separadas por arcos faixóns, que se prolongan en robustos contrafortes graduados.
Cruceiro
· Unha nave, máis ancha cá nave central.
· Tramos laterais: bóveda de canón apuntado.
· Tramo central: cúpula.
- A cúpula contrasta co estilo do resto da igrexa, importado da Borgoña.
- Lixeiramente esquifada.
- Repousa sobre catro trompas cónicas, que transforman a planta cadrada en octogonal.
- Dous nervios de sección rectangular en aresta viva, paralelos, crúzanse perpendicularmente con outros dous nervios.
- Na parte central forman un cadrado.
- Catro nervios, un por lado, unen en diagonal as trompas coa intersección dos nervios anteriores.
- Esta cúpula ten estrutura única en Galicia. Similar, na capela das Claustrillas do mosteiro das Huelgas, tamén cisterciense.
- Está inspirada nas cúpulas da mesquita de Córdoba. É de tradición islámica.
Cabeceira
· Tres ábsidas de planta semicircular, precedidas por un tramo recto
· Os tramos rectos cóbrense con bóveda de canón apuntado.
· Os tramos semicirculares, con bóvedas de cascarón.
· Acceso ás ábsidas: mediante arcos apuntados e dobrados, dos que destaca o da capela maior, que ten a mesma altura da nave central.
Coro
· Aos pés da igrexa.
· Ocupa o derradeiro tramo; nun principio ocupaba dous.
· Sostido por dous arcos rebaixados, que obrigaron a destruír os modillóns de remate das piastras.
· Sobre unha das portas de acceso aparecía a data da construción do coro: 1779.
Agora está no dintel da porta do antigo refectorio.
2. Exterior da igrexa
Fachada occidental
· Interesante polo trazado e por ser un dos tres mosteiros galegos que conserva a fachada de orixe, co de Meira e o de San Clodio.
· Dividida en tres rúas por macizos contrafortes, responsións dos arcos formeiros que separan a nave central das laterais.
· Outros dous contrafortes nos extremos.
· Lado esquerdo: entre os contrafortes, porta que comunica coa nave lateral do evanxeo.
· Esta porta ten no interior un tímpano semicircular sostido por dúas mochetas e decorado cunha cruz grega.
· Pequena ventá sobre a porta. Arco de medio punto.
· Lado dereito: repetíase o deseño, pero esta porta quedou tapada pola fachada do mosteiro, do século XVIII, perpendicular á fachada da igrexa.
· Ángulos da fachada: dúas escaleiras de caracol, abertas no grosor do muro, iluminadas por seteiras.
· Tramo central da fachada: dous corpos, separados por un tornachuvias, decorado con xadrezado e sostido por canzorros lisos, semellantes aos da cornixa de todo o edificio.
· Portada: Baixo o tornachuvias.
- Abocinada.
- Seis archivoltas e chambrana.
- Todo moi decorado, en contraste coa austeridade cisterciense do interior.
- Arquivoltas: molduradas en baquetóns e escocias.
- Catro escocias, as exteriores, e a cambrana decoradas con xadrezado.
- Arco interior de baquetóns matando as arestas, entre as que se pon unha escocia decorada con motivos florais.
- Arquivolta exterior: decoración de arquiños de ferradura. Semellantes, na catedral de Santiago.
- Arquivoltas: todas de medio punto, descansan sobre columnas con fustes alternativamente cilíndricos e prismáticos de sección poligonal.
- Capiteis: decoración vexetal de follas sinxelas con cimacios en macela, lisos. Basas: perfil ático sobre plintos. Na basa dereita: ERA MCCL, é decir, ano 1212.
· Rosetón: sobre o tornachuvias.
- Para iluminar a nave central.
- Composto por rosetas, lóbulos…, en árculos concéntricos arredor dun núcleo central circular con arquiños de ferradura dispostos radialmente.
· Cabeceira: tres ábsidas circulares.
- Ábsida central: dividida en tramos mediante contrafortes.
3. Outras edificacións do mosteiro
· Campanario
- Do 1778, segundo inscrición do claustro.
- Barroco final.
· Sancristía
- Planta cadrada.
- Cuberta plana de granito, sostida por catro arcos rebaixados.
- Arcos centrais: descansan en grosas piastras de orde toscana.
- Arcos estremos: descansan en ménsulas.
- Neoclásica, século XVIII.
· Claustro
- Adosado á parede sur da igrexa. Arredor, dependencias do mosteiro.
- Planta cadrada.
- Dous pisos. Planta baixa, do século XVI. Planta alta, do século XVIII.
- Galerías: seis tramos por lado, cubertos con bóvedas de cruzaría, con claves chamativas.
- Nervaduras: molduradas, apoiadas en ménsulas simples.
- Cerre ao xardín: seis arcos de medio punto en cada lado, sobre piastras decoradas.
- Muro interior sur do claustro: é o románico da igrexa, con porta renacentista.
- Bóveda da esquina nordeste do claustro: represéntase un anxo.
· Sala capitular: cuberta moderna.
· Cociña: conserva a disposición original.
- Planta rectangular.
- Gran bóveda de canón, que arrinca de grosa imposta.
- Grandes piares.
- Fogar: dúas columnas sosteñen alta campá.
- No exterior: Ano 1766. SIENDO ABAD EL R.P.M. LUIS DE PARGA.
N. B.: Este aperitivo saíu chuletón de quilo e medio, de elefante, duro de roer. Pasa por facer un leigo experimentos na cociña.
Ata a próxima.
Eduardo Seco.
No hay comentarios:
Publicar un comentario